Yinyoga Roslagen

20170802_110835
Grodan - YinYogaRoslagen

Välkommen till EN MAGISK LÅNGHELG på Vemdalsskalet i härliga Härjedalen!

 

Med yoga, mindfulness, vägledda meditationer, vandringar i fantastiskt vacker natur, gröna drinkar, god närproducerad mat kommer den goda magin att frigöra dina inneboende krafter.

Kom och landa med oss, med en duns eller försiktigt långsamt.

 

Varmt välkommen till Vemdalen den 19 – 22 september 2019, en långhelg fylld av energi och lugn!

Introduktions pris 3 900 kr inkl. moms, max 10 personer, ”först till kvarn”.

Allt ingår, dvs. del i dubbelrum, frukost, lunch och middag. Vill du ha vin till maten tar du med det själv. Hör av dig för anmälan och funderingar till Suss Granström, suss@yinyogaroslagen.se 070 6609 761,

Detta i samarbete med Margaretha Lindbäck, Happy Retreat Sweden, som står för den "gudomliga" antiinflammatoriska maten. Margaretha har sina rötter i Jämtland och har stor kännedom om lokala matproducenter och skog och mark.

Följ med oss på en underbart magisk retreat där vi landar i Vemdalen med all dess skönhet. Där vi möter oss själva i yinyoga, mindfulness och meditationer och där din kropp möter din själ med magiskt god mat.

Allt det här kan du uppleva:

  • Gröna drinkar och smoothies
  • Restorative yoga
  • Yinyoga
  • Mindfulness
  • ”Fjällbad” med bastu, här badar vi våra sinnen i naturens läkande magi
  • Utflykt till lokal marknad
  • Morgonmeditation på fjället
  • Vandring
  • Gående meditation i naturen
  • Eldceremoni
  • Magiskt god mat
  • Svampplockning
  • Emotionell Intelligens, en workshop med våra olika förmågor

 

Vi bor på Ivars Gården, ett vackert timrat hus i mitten av Vemdalen med naturen utanför dörren. https://www.skistar.com/sv/boka-online/boende/vemdalen/vemdalsskalet/skalsterrassen/ivarsgarden-r100/

Yinyoga

Målet med att utöva Yinyoga, är att skapa ett större flöde i vår bindväv. Den är, hos flertalet av oss, allt för tight och sänker därför vår genomströmning av livskraft.

Bindväven

Våra muskelfästen består till nästan 100 % av bindväv. Den är inte lika töjbar som muskelvävnaden, utan mer fast och stel. Bindväven finns runt våra organ och skelett. Men den har elasticitet och kan töjas, långsamt. Bindväven går inte att forcera, den behöver tid och vårt tålamod.

Tålamod

Därför är Yinyogan utformad, med medvetet tålamod, på att låta bindväven sakta men säkert ge med sig och släppa greppet om oss. Därför håller vi positionerna under en längre tid och i total stillhet. Stillheten och avslappningen i sig är viktig. Så fort vi rör oss, aktiveras muskeln och kontakten med bindväven går förlorad.

Total stillhet

Att vara i stillhet kan låta lättare än vad det är. Snart börjar tankarna att flyga runt. Flyktreflexerna ut ur positionen pockar på din uppmärksamhet. De där tankarna som vill styra dig bort från det ”obehagliga”. För att hjälpa dig själv att orka stanna, här och nu, använd dig av medveten andning.

Dagsform

Var rädd om din kropp. Låt kroppen få den tid som behövs. Genom att lyssna in kroppens signaler, när vi intar de olika positionerna, lär vi oss att acceptera våra kroppar och dess dagsform. Att aldrig gå längre än kroppen klarar av.

Aldrig smärtsamt

Du hittar ditt läge i positionerna genom att gå så långt att du känner en ”lagom” stretch. Tänk på att alltid gå in i positionerna genom att fälla kroppen från höft, med rak ryggrad, innan du rundar ryggen och slappnar av. Det ska aldrig vara huggande smärtsamt eller outhärdligt. När du hittat in i positionen, ska kroppen kunna slappna av och stanna i stillhet under 3–5 minuter. Under hela tiden kommer du känna hur bindväven långsamt släpper. Det kan upplevas som ont-skönt. Då handlar det om att vara där med sin närvaro, omfamna, acceptera och lyssna in din kropp. När bindväven och den stretchiga känslan släpper efter ett tag, gå då lite längre in i positionen.