självmedkänsla

COMPASSION OCH SELFCOMPASSION

Medkänsla till andra och sig själv handlar om att se det mänskliga i andra och sig själv. Vad vi tänker, känner och hur vi agerar påverkar både oss själva och andra.

Det är mänskligt att längta efter samhörighet med andra. Att ha en ”flock” att tillhöra. Att man duger som man är.

En del går och längtar och väntar på att andra ska se en, att andra ska bjuda in en till gemenskap. Det är mänskligt att känna så, och samtidigt är det lätt att halka in i rollen som ett offer. Då är det bra att träna Självmedkänsla!

Self-compassion har sitt ursprung inom buddhismen och handlar om hur vi kan bemöta oss själva med medkänsla. Att betrakta sig själv med snälla och kärleksfulla ögon. Ögon som bara ser, utan att värdera och jämföra.

Bli din egen bästa vän. Någon du är trygg med och kan lita på vad som än händer.

Man behöver se hur man bemöter sig själv för att kunna ge självmedkänsla (self-compassion) till sig själv, i nuet.

Självmedkänsla är egentligen väldigt enkelt. Men vi behöver träna, precis som allt annat vi vill förändra och utvecklas kring. Fick du inte den träningen när du växte upp kan du träna nu som vuxen.

självmedkänsla suss

MIN PASSION ÄR ATT FÅ BIDRA TILL FÖRÄNDRING!

Vill du ha någon att ”bolla” med?  Välkommen att höra av dig så bokar vi ett möte.